Bjellesauprisen
Bjellesauprisen ble innstiftet av FONO i 1994 og tildeles ved jevne mellomrom personer eller institusjoner som, ved å vise vei (være Bjellesau), har gjort en helt spesiell innsats for norsk musikk.
Prisen består av en sauebjelle med inngravert navn på mottageren. Saubjellen produseres av Havstad Tinn AS, Blylaget, 1450 Nesoddtangen.
2020 – PLATEBUTIKKEN BIG DIPPER
FONO – den norske platebransjen, deler ut Bjellesauprisen 2020 til Big Dipper!
I likhet med sin navnebror på stjernehimmelen, Karlsvogna, er Big Dipper et lett tilgjengelig orienteringspunkt i mylderet som musikkverden har blitt etter digitaliseringen. Big Dipper er et levende eksempel på at ny teknologi ikke nødvendigvis betyr at den gamle må forkastes. Tvert imot, Big Dipper har vist at verdens mest digitaliserte samfunn elsker fysiske skiver!
I en tid der mange spådde platebutikkenes død, slo Big Dipper på stortromma og flyttet til større lokaler. Deretter har det gått slag i slag med utvikling av nye måter å spre musikk på. Big Dipper har arrangert hundrevis av konserter og signeringer og gønner på med blogg og sosiale medier og ukentlige videoer for å spre sin entusiasme. Når koronaen slo til som verst og et helt samfunn stengte ned, trappet Big Dipper opp. De var tidlig ute med å levere skiver på døra og stuntet med eksklusive live-skiver på vinyl med Koronerulling-iniativet.
Det å ha en engasjert lokal sjappe hvor kunder og artister kan stikke innom og treffes, hvor tips kan utveksles, band startes og slaktes er og blir en oase, uansett hvordan teknologien utvikler seg. Og teknologien lever ikke i en egen boble, inspirasjon fra de analoge formatene og sjappene hjelper tech-selskapene bak streamningtjeneste å beholde et menneskelig ansikt i mylderet av algoritmene. Nostalgi er teknologiutvikling!
Selv om musikkbransjen i stor grad har blitt globalisert med digitaliseringen, er det fremdeles de lokale smakene som lokker og skaper appetitt. Unicef burde derfor sørge for å støtte en liten platekiosk i ethvert verdenshjørne. Vi vil ikke ha world music, vi vil ha lokal musikk, fra alle steder! Og Big Dipper er et av disse stedene som entusiaster kan reise til fra hele verden for å få en autentisk opplevelse av lyder som kun finnes her. Det være seg lo-slitt Last Train rock, sleip og kantete house fra The Villa eller porsjert jazzpop fra miljøet rundt Blå. Nabolaget til Big Dipper er en musikkverden i miniatyr som du ikke kan browse, men spasere gjennom, kjenne lukta av kartong og vinyl, kjenne eimen av elitisme, som alle gode platebutikker har, som egentlig bare er sjenert entusiasme.
Måtte Big Dipper bjølla klinge lenge!
Platebutikken Big Dipper
2018 – MUSIC NORWAY
Bjellesauprisen for 2018 tildeles Music Norway for deres målrettede og framgangsrike arbeid med å styrke norsk musikks posisjon internasjonalt.
Siden opprettelsen av Music Norway i 2013 har musikkbransjen vært gjennom store forandringer, både hva gjelder distribusjon, formidling og promotering. Dette stiller store krav til bransjeorganisasjoner som skal manøvrere seg fram gjennom et stadig skiftende landskap, og dette er en utfordring Music Norway har møtt og mestret på en god måte.
Norsk musikk har aldri stått sterkere internasjonalt enn den gjør i dag. Enten vi snakker om kommersielle stjernenavn som Kygo, Sigrid og Stargate eller mer ukjente representanter for litt smalere sjangere et stykke unna den brede offentlighet. Å gi Music Norway all æren for de siste årenes store vekst i norsk musikkeksport vil nokså åpenbart bli helt feil, men at organisasjonen bør ha del av æren synes like innlysende.
For med årlige tilskudd fra statsbudsjettet (via Kulturdepartementet) har Music Norway jobbet metodisk for å fremme norsk musikkeksport på mange fronter. Organisasjonen har initiert og invitert til kurs og seminarer der bransjeaktører kan utvikle kompetanse som gjør dem bedre rustet til å møte de utfordringene dagens digitaliserte og teknologidrevne musikkbransje innebærer. Organisasjonen har vært aktivt tilstede på norske festivaler, der de i samarbeid med arrangører har lagd møteplasser for norsk og internasjonal presse. Blant annet ved å invitere utenlandske medier og bransjeaktører til Norge, som slik kan få nærmere kjennskap til norsk musikk og knytte tettere bånd mellom norsk og internasjonal musikkbransje.
Og ikke minst: Music Norway har stått sentralt i arbeidet med å gi norske komponister, utøvere og bransjerepresentanter bedre muligheter utenlands. Både med stipender og turnéstøtte har de aktivt støttet og gjort det lettere for norske musikere og bransjefolk å komme seg til utlandet, der de kan møte sitt publikum, utvide sitt marked og bygge et nettverk både de og musikk-Norge har glede og nytte av – på kort så vel som på lang sikt.
Music Norways daglige leder Kathrine Synnes Finnskog uttalte nylig at «Norsk musikkbransje er i vekst og planlegger for videre vekst. Det norske markedet er lite. Derfor er det viktig at norsk musikkbransje har ambisjoner om aktivitet i de viktigste markedene for norsk musikk der ute».
Derfor er det også så gledelig at Music Norway viser både entusiasme og stor dyktighet i sitt arbeid for å fremme norsk musikkeksport.
Music Norway
2017 – MORTEN LINDBERG
Bjellesauprisen for 2017 er tildelt lydtekniker og plateprodusent Morten Lindberg, som gjennom sitt virke har etablert seg både som lydguru med internasjonalt ry og framgangsrik eier av eget studio og plateselskap.
Siden 48-åringen fra Skien startet Lindberg Lyd i 1992 har firmaet markert seg som en av de viktigste og fremste eksponentene for plateinnspillinger med sjelden god lydkvalitet. Ikke minst representert ved utgivelser på sitt eget plateselskap 2L, som siden starten i 2001 har bygget opp en katalog på over 100 utgivelser. Blant de mange som han har produsert finner vi Wolfgang Plagge, Christian Eggen, Trondheimsolistene, Grex Vocalis og Henning Sommero.
Som eksemplene viser er det fortrinnsvis norske musikere Morten Lindberg har produsert, og det er framfor alt innen klassisk musikk han har virket. I jakten på den ultimate lyden har han dessuten gjerne flyttet innspillinger ut fra studio og inn i store kirkerom. Han har i tillegg ofte omgruppert orkestermusikerne og gitt dem andre plasseringer enn hva som har vært vanlig, for å få fram de finstemte detaljene som kan løfte musikken og lyden det lille ekstra.
Det har Morten Lindberg klart med slik bravur at han er blitt nominert til den amerikanske Grammy-prisen hele 24 ganger som lydtekniker og produsent, foruten at 2L har kapret ytterligere åtte nominasjoner. Seinest i år mottok nordmannen fire nye nominasjoner, hvorav to var for «Best Surround Sound Album» og de andre to for henholdsvis «Best Engineered Album» og «Producer of the Year».
I sin profilering av 2L har Lindberg brukt slagordet «The Nordic Sound», og han har i intervjuer gitt den nordiske modellen noe av æren for sin internasjonale suksess. Han peker på at «langsiktig tankegang» preger norsk musikkbransje i større grad enn amerikanernes mer kortsiktige profittjag. I tillegg har han trukket fram et godt samarbeidsklima preget av tillit mellom komponister, utøvere og produsenter som en viktig årsak til det høye kvalitetsnivået på norske innspillinger.
Slik har Lindberg ikke bare styrket sin og selskapet 2Ls stilling internasjonalt, han har også fungert som en ambassadør for norsk musikk i utlandet og som en viktig inspirasjonskilde og entreprenør på hjemmebane.
Bjellesauprisen ble innstiftet av FONO i 1994 og tildeles ved jevne mellomrom personer eller institusjoner som, ved å vise vei (være Bjellesau) har gjort en helt spesiell innsats for norsk musikk.
Morten Lindberg
2016 – ØYAFESTIVALEN
Øyafestivalen får Bjellesauprisen for dens store betydning for norsk musikk. Ikke minst har festivalen hatt en svært viktig funksjon som skueplass for og synliggjøring av norsk indiescene og uavhengige plateselskaper.
Helt fra starten har Øyafestivalen satset mye på nye, unge og fremadstormende artister, fra såvel utland som innland. Samtidig har de krydret menyen med store stjerner på en måte som har skapt en vellykket miks av gammelt og nytt, stort og smått, norsk og internasjonalt.
At Øyafestivalen har lyktes så godt på hjemmebane er imponerende, men kanskje er det vel så imponerende at den i tillegg har fått et internasjonalt ry som en av de beste, europeiske festivalene med miljøvennlig profil.
Øyafestivalen
2015 – FRITHJOF HUNGNES
Bjellesauprisen for 2015 er tildelt Frithjof Hungnes, for hans mangeårige innsats for norsk musikk generelt og ledelse av plateselskapet Propeller Recordings spesielt.
Siden Skien-mannen startet Propeller Recordings tidlig på 2000-tallet har selskapet markert seg som hjem for artister som Hanne Hukkelberg, Superfamily, Katzenjammer, Moddi, Team Me, Highasakite og Frøkedal.
Sammen har Propeller-artistene vunnet mange priser for selskapet, samtidig som Hungnes bevisst og målrettet har jobbet med å etablere artistene også internasjonalt. Dels gjennom turnévirksomhet, dels ved økt fokus på å eksportere selskapets musikk til bruk i utenlandsk reklame og tv-produksjoner. Foruten penger i kassa har dette gitt artistene verdifull internasjonal promotering, mens Hungnes har framstått som en foregangsmann innen norsk musikkbransje med hensyn til å finne nye inntektskilder. Slik har han ikke bare styrket Propeller-selskapets stilling, men også norsk musikks posisjon i utlandet.
Parallelt med at Hungnes driver Propeller Recordings har han vært en av drivkreftene i Propeller Studios, som det siste tiåret har vært et av de viktigste innen norsk musikkproduksjon. Ikke bare selskapets egne artister, men også mange andre artister har benyttet Propeller-studioet til sine produksjoner.
Foruten virksomheten i Propeller Recordings og Propeller Studios, har Hungnes også vært medeier og styreleder i Wrightegaarden i Lillesand, som i sommerhalvåret har arrangert mange store konserter. Hungnes store entusiasme for musikk kommer også til syne ved at han på hobbybasis spiller bass i bandet Pråm & Sill.
Nevnes kan til slutt også at Frithjof Hungnes i mange år har vært involvert i ølbryggervirksomhet, blant annet som en av grunnleggerne av Oslo Microbryggeri.
Frithjof Hungnes er årets Bjellesau!
Frithjof Hungnes
2014 – MIKAEL TELLÉ
Mikael Tellé har de siste 20–25 årene har gjort en særdeles viktig innsats for norsk musikk. Med sitt plateselskap var han var en av de første som eksporterte norsk musikk til utlandet, og viste at dette faktisk var mulig. Han satte sine artister og sin kjære hjemby Bergen på verdenskartet. Han har en sjelden entusiasme og pågangsmot. Han stopper aldri. Han gjør aldri noe i egen interesse og han handler alltid ut ifra sitt bankende hjerte for musikken. De siste årene har han fungert som manager, og her startet han nesten egenhendig en ny bølge med unge norske band som sang på norsk. Han er en ekte bjellesau. Og en stor inspirasjonkilde for norsk musikkbransje.
2013 – BY:LARM
ByLarm, som ble etablert som en mobil bransjefestival i 1998, og siden 2008 har gått av stabelen i Oslo, har vært banebrytende med sin satsingsvilje og nytenkende kreativitet. Festivalen har sluppet til flere hundre nye norske talenter gjennom årene. For mange har ByLarm vært starten på en stor artistkarriere.
Med sin uavhengige og samtidsorienterte tilnærming til alle ledd i bransjen har festivalen blitt den viktigste arenaen i Norden, og har inspirert både norsk og utenlandsk musikkbransje.
2012 – GEIR RAKVAAG
Dagsavisens musikkseksjon ved Geir Rakvaag er kåret til årets Bjellesau av FONO. Nye Takter får prisen fordi de bruker mye plass og tid på norsk musikk, og de dekker det uten å skrive om kjoler og samlivsbrudd, sier daglig leder i FONO, Erling Andersen til Dagsavisen. FONO har delt ut Bjellesauprisen siden 1994. Jan Eggum, Åge Aleksandersen, Audun Tylden og Valgerd Svarstad Haugland er alle tidligere Bjellesauer. I fjor var det musikktjenesten WiMP som fikk prisen.
Det er Nye Takters innsats for å fremme nye talenter som er årsaken til at redaksjonen, ved Geir Rakvaag, mottar prisen. Rakvaag har vært en stayer, og holdt på siden Nye Takter startet som musikkavis i 1977, sier Larry Bringsjord, styreleder i FONO til Dagsavisen. I 1983 ble Nye Takter en del av Dagsavisen (som da het Arbeiderbladet).
Geir Rakvaag
2011 – WIMP V/SVEINUNG RINDAL
BJELLESAUPRISEN for 2011 går til en aktør som har etablert seg som en svært viktig kanal for salg og distribusjon av norsk musikk: WIMP Streamingtjenesten Wimp ble lansert av Platekompaniet og Aspiro 2010, og etablerte seg raskt som et godt alternativ for musikkinteresserte nordmenn. Med sterkt fokus på godt, kvalitativt redaksjonelt innhold gir Wimp sine brukere inspirasjon til å finne ny musikk. De har også vist en særlig positiv vilje til å vise frem og jobbe for norske rettighetshavere. Etableringen av norske Wimp har skapt reell norsk konkurrent i et marked dominert av få sterke multinasjonale aktører, og sikrer kompetanseutvikling også i Norge innen et felt som er av stor betydning for norske musikkutgivere. At Wimp også etablerer seg i utlandet og dermed skaper en ny arena for eksport av både norsk musikk og egen teknologi viser en dristighet og satsingsvilje som er beundringsverdig.
Prisen ble overrekt WIMP v/ Sveinung Rindal på Sem Gjestegård fredag 18. november 2011.
WIMP v/Sveinung Rindal
2010 – RUNE GRAMMOFON V/RUNE KRISTOFFERSEN
Rune Kristoffersen har mottatt Bjellesauprisen 2010. Prisen ble overrakt av kulturminister Anniken Huitfeldt på FONOs 30-års jubileumsfest på Bristol 15. november.
Pressemelding.
Rune Grammofon v/Rune Kristoffersen
2009 – PHONOFILE ERIK BRATAAS OG KNUT BØHN
Phonofile er Norges største «digitale aggregator», det vil si leverandør av digital musikk. Til tross for at iTunes sin norske butikk bare har eksistert i drøye 4 år har Phonofile i hele 10 år drevet et godt stykke pionerarbeid for digitalt salg av norsk musikk. I dag har Phonofile avtale med over 300 norske og svenske plateselskaper, og ivaretar digitale rettigheter for over 125.000 enkeltlåter. Phonofile leverer musikk til iTunes, Platekompaniet, Amazon.com, eMusic, Nokia m.m.
Pressemelding.
Phonofile v/Erik Brataas og Knut Bøhn
2009 – TV2 KNUT TORGERSRUUD JR
God Morgen Norge er TV2s frokostprogram, men for musikkbransjen noe mer enn det. Deres langvarige og nærmest daglige innsats for norske artister fra et bredt musikalsk felt er helt unikt i norsk fjernsyn. Debutanter, folkelige artister, utøvere av klassisk musikk, jazzmusikere og folkemusikere – ingen sjangre virker uprøvd. Knut Torgersruud jr. har i lang tid hatt hovedansvar for bookingen av artister til programmet. I en tid hvor mangfoldet er stort og nåløyet er trangere enn noensinne, kan plateselskapene knapt tenke seg en hverdag uten den synligheten God Morgen Norge kan tilby. De senere års sjokkbølger i musikkbransjen, skapt av ulovlig nedlasting og fallende cd-salg, gjør at vi setter sterkt pris på årets vinnere av Bjellesauprisen. Uten Phonofile og God Morgen Norge ville både publikum, artister, plateselskaper og norsk musikkliv generelt hatt et fattigere tilbud!
Pressemelding.
2008
Ingen Bjellesaupris ble utdelt i 2008.
2007 – SMALLTOWN SUPERSOUND V/JOAKIM HAUGLAND
Bjellesauprisen 2007 ble tildelt Smalltown Supersound v/Joakim Haugland. Overrekkelsen fant sted under FONOgramseminaret på Toten Hotel 10. november.
Pressemelding.
Smalltown Supersound v/Joakim Haugland
2006 – HALLVARD KVÅLE
Hallvard Kvåle mottar Bjellesauprisen 2006 for sin framragende innsats for norsk folkemusikk både som utøver, plateprodusent og utgiver.
Pressemelding.
Hallvard Kvåle
2005 – JAN PAULSEN
Jan Paulsen mottar Bjellesauprisen 2005 på FONOs jubileumsfest 24. august. Paulsen mottar prisen for sin mangeårige og utrettelige innsats for norsk musikk.
Pressemelding.
Jan Paulsen
2004 – AUDUN TYLDEN
Bjellesauprisen 2004 ble tildelt direktør Audun Tylden for at han i 30 år har stått på barrikadene for norsk musikk og norske artister.
Pressemelding.
Audun Tylden
2003 – VALGERD SVARSTAD HAUGLAND
Bjellesauprisen 2003 ble tildelt statsråd Valgerd Svarstad Haugland for uredd håndtering av de kommersielle rikskanalene og for å ha tatt norsk musikkproduksjon på alvor. Prisen ble utdelt via statssekretær Yngve Slettholm på Toten Hotel.
Pressemelding.
Valgerd Svarstad Haugland
2002 – JAN EGGUM
Bjellesauprisen 2002 ble tildelt Jan Eggum for fremragende innsats for norsk musikk. Prisen ble utdelt under Jans show i Bergen.
Pressemelding.
Jan Eggum
2001 – RUNE LARSEN
Bjellesauprisen 2001 ble tildelt Rune Larsen for hans fine innsats for norsk musikk med TV-programmet ”Absolutt norsk”. Prisen ble utdelt på Toten Hotell.
Pressemelding.
Rune Larsen
2000 – PER EIRIK JOHANSEN
Bjellsauprisen 2000 ble tildelt Per Eirik Johansen fra Virgin Records i anledning hans store suksess med norske artister som Lene Marlin og Morten Abel. Prisen ble overrakt under en festmiddag på Toten Hotell i anledning FONOs årlige medlemsseminar.
Pressemelding.
Per Eirik Johansen
1999 – ÅGE ALEKSANDERSEN
Bjellesauprisen 1999 ble tildelt Åge Aleksandersen i anledning markering av Åges 50-års dag i Trondheim 21. mars 1999. Åge Aleksandersen fikk prisen for sitt betydningsfulle bidrag til norsk musikk i over 30 år.
Pressemelding.
Åge Aleksandersen
1998
Ingen Bjellesaupris ble utdelt i 1998.
1997 – HELGE WESTBYE OG GRAPPA RECORDS
Helge Westbye og Grappa Records ble tildelt prisen for sin store innsats for å presentere og bevare så vel brede som smale musikkategorier i en mannsalder!
Åge Aleksandersen
1997 – HANS A. LIER OG ROCKEFELLER
Rockefeller ved direktør Hans A. Lier ble tildelt prisen for sin store innsats for å presentere norske artister fra scenen i over 11 år.
1996 – GUNNAR HORDVIK OG NORSKE GRAM
Gunnar Hordvik og Norske Gram ble tildelt prisen i desember 1996. Det ble spesielt lagt vekt på Gunnar Hordviks uoppslitelige entusiasme og evne til nytenkning gjennom en årrekke.
Gunnar Hordvik og Norske Gram
1995 – VOICES OF WONDER V/KETIL SVEEN OG DAG KROGSVOLD
Bjellesauprisen 1995 ble tildelt Voices of Wonder v/Ketil Sveen og Dag Krogsvold for annerledes virksomhet innen norsk musikk. Det ble spesielt lagt vekt på selkapets meget høye eksportandel.
1994 – ERIK HILLESTAD OG KIRKELIG KULTURVERKSTED
Pris tildelt for den enorme innsatsen som Kirkelig Kulturverksted og Erik Hillestad har gjort for norsk musikk gjennom mange år.
Erik Hillestad og Kirkelig Kulturverksted